Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
2016-04-22

Agmar Marina, het volgend avontuur.....

Dinsdag wordt de dekpa verlengd voor een jaar. Dit is een soort eigendoms certificaat, dat wordt afgegeven door de Griekse overheid en in iedere haven kan er naar gevraagd worden. Je kunt dus beter maar zorgen, dat je dit bij je hebt. 
Alhoewel Jelle op het kantoor het gevoel kreeg , dat het geen routine werk was voor deze ambtenaren.
Daarna nog de laatste boodschapjes op de fiets gedaan, maar onderweg kreeg Arthur een lekke band. 
Dit betekende, dat een taxi de twee mannen naar de boot moest brengen.
Om half twee is de te waterlating, alles verloopt prima.
Eindelijk water onder de kiel, dit bij een temperatuur van 26 graden en een licht windje. 
De motor doet het weer prima. 
De zeilen gaan erop en zo naderen ze al snel het eiland Kalimos. 
Onderweg ziet Arthur nog twee dolfijnen, zij doken plotseling op en onder water.
Aan het eind van de middag terug naar de haven. 
Dit wordt het laatste nachtje in Leros marina.
Woensdagochtend vertrekt Arthur op tijd en Jelle vertrekt naar Agmar Marina. 
Het waait Z-ZW 5-7, tussendoor valwinden van 33 knopen, oorzaak de hoge bergen langs de kust, dat is opletten. 

Op de fok verloopt de tocht snel. 
Bij aankomst staan er gelukkig drie mannen die Jelle helpen bij het aanleggen. 
Een half uur later hangt Wind & Water alweer in de banden en krijgt zij een mooi plekje op een bok dichtbij het kantoor. 
Thuis heb ik nog geprobeerd om Jelle te volgen via Traffic marine. Blijkbaar zijn in de buurt van deze haven geen zenders, zodat Wind & Water niet werd gesignaleerd, ondanks dat de AIS aan stond.
In deze haven wordt onmiddellijk de helpende hand geboden m.b.t. stroom, water en WiFi.
De donderdag gebruikt Jelle om schoon schip te maken. Dek en ramen spuiten, alles ziet er weer keurig uit. 
Dan de schone was, daarna krijgt de kajuit een beurt. 
Ja, de kapitein houdt van een opgeruimd interieur. 
Op het dek heeft Jelle de slechte plekken gemarkeerd. 
Daarna bellen met de werf in Zweden over de diepte van de groeven. 
Vrijdagochtend komen de timmerman, technical- en salesmanager aan boord.
De mannen bekijken het dek en zijn tevreden over het werk dat Jelle en Arthur hebben verricht.
De groeven hoeven niet verder uitgediept te worden. Positieve berichten dus.
Achtereenvolgens vraagt Jelle natuurlijk wanneer het kitten, drogen en schuren klaar zal zijn.
Zij rekenen en komen uit op de laatste week mei, dat is een domper op het geheel....
Dit betekent, dat wij sneller moeten gaan varen met minder lange stops. 
Het is niet anders, Jelle heeft wel het vertrouwen dat het goed komt. 
De timmerman vertelt, dat wij de komende vijf jaar op de Middellandse Zee geen problemen zullen krijgen met het teak dek.
Voor Jelle zit het werk aan boord er nu op, hij gaat een ticket boeken en komt op Koningsdag weer naar huis.