Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

Ruimen, poetsen en wandelen.

2014-07-01


Op tijd uit bed, vandaag wil Jelle het teak in de kuip en op het dek een grote beurt geven.


Ik ga mij uitgebreid douchen in de prachtige wasgelegenheid. Mooi leisteen op de wanden en vloeren, houten vlonders bij de douche, hier is over nagedacht, praktisch en snel droog.

Grote spiegel met goede föhn hangt bij de wastafels, misschien is dit wel ontworpen door een vrouwelijk architect, gaat even door mij heen. 

Na de koffie, lijkt het mij beter dat ik een eindje de stad in wandel. Hardwerkende mannen moet je niet voor de voeten lopen, is mij wel eens verteld.

Van Licata heb ik nog niet zoveel gezien. Het is een wat oudere stad met ongeveer 35.000 inwoners. Ik wandel naar de visserijhaven. 


Eerst passeer ik dan de costal costeria en het douaga gebouw. Dit ziet er wat haveloos uit.

Als ik verder doorloop kom ik bij een werf, die boten uit het water haalt en soms het onderwaterschip behandelt,  zoals op deze foto. 


Dit gaat er nogal primitief aan toe.

Nu wil ik iets van het centrum zien. 


Ik loop door smalle straatjes zoals ze eigenlijk alleen in Italie kunt zien. 


Ja hoor, aan het eind kom ik uit op het marktplein met het gemeentehuis een foto waard. Een grote winkelstraat eindigt in een rotonde, nu maar weer richting haven. 


Opeens valt mijn oog op een achtergevel van een huis waar een heilige pontificaal geplaatst is.

Nog even naar de Conad,die grenst aan de haven, handig.

Als ik aan boord kom ziet het er allemaal spic en span uit. Mijn kapiteintje heeft goed zijn best gedaan. Een siësta zeker verdiend.

De middag vliegt voorbij. Vanavond kook ik voor het laatst aan boord, morgen zoeken wij een pizzeria op. 


Voor toe een ijsje en een wandelingetje naar de gezellige promenade langs de haven. Het blijft lang warm, dus zitten wij nog tot laat in de kuip.

Daarna gaan wij te kooi.

Buona Notte.