Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
Zaterdag 1 juni 2013
Portoferraio
Vandaag willen wij wat orde op zaken brengen, zowel administratief als huishoudelijk.
Wij spreken af, dat wij tegen vier uur nog naar een paar forten gaan fietsen, die bij de ingang van de haven liggen.
Daar is ook het huis waar Napoleon verbannen heeft gezeten.
Het is heerlijk weer, ongeveer vijfentwintig graden.
Morgen gaan wij verder, dus is het wel lekker als dan de was schoon is.
Twee wasjes draaien en een paar uur later hangt alles te wapperen in de zon en de wind.
Wij drinken koffie in de kuip en pakken de fietsen met daarbij de boodschappentrolley.
De Eurospin is zo dichtbij, we weten niet wanneer we er weer een tegenkomen.
Over twee weken krijgen wij een week gasten aan boord, dus dan moet de voorraad op pijl zijn.
Als wij terugkomen neem ik het ervan.
Ik vouw de was op en nestel mij in de zon.
Tegen vier uur springen wij weer op de fiets naar de forten, dichtbij de oude stad Portoferraio.
Het fietsen hier blijft goed uitkijken, want de automobilisten houden niet veel rekening met het fenomeen fiets.
Wij slaan af en een steile weg voert ons omhoog.
Wij verwachten een mooi uitzicht, maar alles blijkt militaire zone te zijn.
Dan komen wij bij Fortezze Medicee... is gesloten.
Terwijl juist in het boekje stond, dat het 's middags na half vier open was, jammer.
Wij fietsen door en komen bij Forte Falcone aan.
Hier hebben wij een prachtig uitzicht op de zee.



 
 De zeilboten, die mee doen aan de regatta kun je van hieraf zien. De zee is rustig.
Dan willen wij door naar Villa dei Mulini het verblijf van Napoleon.

Ook hier staan wij voor gesloten deuren, wij vragen ons even af, is dit Italiaans.

Wij gaan een beetje gedesillusioneerd naar beneden de oude stad in, altijd een foto waard.

Als wij over de boulevard fietsen, trakteren wij onszelf op een heerlijk yoghurtijsje met amarene en slagroom.

Tegen half zeven een aperitief in de kuip. Jelle een biertje, ik neem een spritz.
Dit is een soort campari, vorig jaar voor het eerst gedronken toen Ietje en Frits aan boord waren.
Nu kwam ik het in de supermarkt tegen, dus meegenomen.
Dan ga ik de keuken in om ons "diner" klaar te maken.
Ja het is goed toeven bij bistro Wind & Water.
Ik lees het boek "het familieportret" uit.
Een prachtig boek en het blijft boeien tot en met de laatste bladzijde.
Dan lekker het bed in.
Buona Notte.

Zondag 2 juni 2013
Portoferraio - Salivoli
Tegen half acht zijn wij uitgeslapen.
De zon schijnt, wij ontbijten in de kajuit.
Wij zijn er weer klaar voor en willen verder.
Op naar de Italiaanse kust.
De watertank wordt gevuld, koffie in de kuip en tegen tien uur gaan de trossen los.
Eerst even de baai uit, want het is een komen en gaan van ferry's.
In het boek stond, dat er ieder kwartier een komt en gaat, ik geloof het echt.

Als wij bijna de baai uit zijn, gaan de zeilen omhoog.
De zee is vlak en er is niet veel wind.
Toch weet Jelle de zeilen zo te trimmen, dat wij al snel vijf knopen varen, aan de wind.
Het vioolconcert klinkt weer uit de boxen en wij hebben het helemaal naar onze zin.
Het tochtje is maar 15 mijl, dat maakt het leuk om te zeilen, want we hebben tijd genoeg.
Je kunt merken dat het zondag is, er zijn veel zeilboten op het water.
Dan de ferry's er tussendoor het is een mooi gezicht.
Jelle zoekt een paar zeilboten, die met ons op zeilen.
 
Ja hoor, hij vindt er twee en begint aan de lijnen te trekken en de zeilen te trimmen.
Zijn race kan beginnen, hij gaat fanatiek bezig, totdat hij de zelboten ingehaald heeft.
 
Dat is genieten voor ons kapiteintje.
Het water kleurt aquablauw, zoals in de folders van het Caribisch gebied.
Tegen kwart over een komen wij aan in de haven van Salivoli.

Eerst wordt de tank met diesel gevuld, want niet in alle havens kun je tanken.

Wij moeten natuurlijk wel wachten tot half drie, want het is siesta
Niet echt een straf, de zon schijnt en wij hebben de tijd.
Wij zijn erg nieuwsgierig naar de prijs van de ligplaats hier.
Gisteren had Jelle geïnformeerd bij een volgende haven.
Het is juni, dus voorseizoen, maar dit betekent dat de prijs anderhalf keer zo hoog is als in de maand mei.
Hier is het € 50,00 per nacht voor onze boot.
De volgende haven wat groter en exclusiever berekent € 88,00.
Wij besluiten om hier in elk geval te blijven voor een nacht.
Straks kunnen wij dan bekijken of wij inderdaad van hieruit een auto gaan huren en Toscane in gaan.
Als wij aangelegd zijn, ja kontje naar de wal, gaat het trapje uit.

Hier hebben we toch wel veel plezier van.
Na het opruimen lopen wij een eindje langs het strand.

Drinken wat bij een bar met wificode en nemen die mee aan boord.
De aperitief hebben wij bij de strandtent genuttigd, dus ga ik direct aan het koken.
In de kuip is het nog heerlijk toeven.
Vandaag voor het eerst zonder fleeche vest gezeild.
Vanavond zelfs tot half negen in de kuip gezeten.
Jelle zoekt uit, wat wij de komende dagen gaan doen.
Ik was af en schenk de koffie in.
Morgen een auto huren is ons besluit.
Wij gaan te kooi.

Maandag 3 juni 2013
Salivoli
Als wij in bed liggen, horen wij de regen op het dek.
Dus wij haasten ons niet.
Na het ontbijt en de koffie, pakken wij onze fietsjes.
Wij fietsen naar Piombino, want daar willen wij een auto gaan huren voor dinsdag en woensdag.
Piombino is een echte industriestad, met olieraffinaderijen langs de kust. Het lijkt wat op Pernis.
Wij vertrekken, fietsen eerst naar de grote veerhaven.
Jelle heeft op internet een adres gevonden, waar je auto's kunt huren.
De weg is nogal heuvelachtig en erg druk met auto's.
Op de iPhone heeft hij de route opgezocht, dus fiets ik keurig achter mijn maatje aan.
Wij rijden door een voor mij wat luguber havenkwartier, we steken over en zijn dan in de goede straat.
Jelle stopt bij het genoteerde huisnummer, maar er is niets te zien van een autoverhuurbedrijf.
Ik probeer tot tien te tellen, maar kan toch niet helemaal mijn boosheid in bedwang houden.
Na enig "overleg", besluiten wij terug naar de haven te fietsen en een auto te huren bij Avis.
Gelukkig is de zon wat gaan schijnen en heb ik mijn Pilates oefeningen voor de komende weken weer gehad.
Wij drinken een kop koffie in de buurt van de haven en eten iets aan boord.

De middag gebruik ik om het blog voor te bereiden, dan kan het vanavond op internet.
Morgen en woensdag willen naar Lukka, Pisa, Sienna en Florence waar we ook willen overnachten.
Na het eten begin ik in een nieuw boek.
Ik heb het deze keer op mijn iPad gezet, eens testen hoe het lezen hierop bevalt.
Daarna lekker onder de wol.
Buona Notte.