Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

Zondag

24 september 2017


Vanochtend gaat Jelle naar Tony, de havenmeester. 

Vandaag is het nog een zonnige dag, morgen wordt wat regen voorspeld.

Over drie weken komen Kirsten, Tibbe en Minne een weekje aan boord.

Wij willen wat spullen tijdelijk opslaan in één van de ruimtes, die de haven beschikbaar heeft.

Er zijn veel dingen die voor een maandje van boord kunnen, onze gasten hebben dan wat meer ruimte in de kooien. 


Met het karretje brengt Jelle de overtollige spullen weg.

De kooien ga ik morgen in orde maken.

Na de lunch wandel ik op de steiger en kom langs Helen en Mike. 

Helen heeft wel zin in een eindje wandelen.

Samen lopen wij naar het begin van de baai. 

Daar gaan wij op een bedje in de zon liggen.

Helen leest wat en ik begin met het blog.

Tegen half vier gaan wij richting de boot. 

Onderweg komen wij langs het benzinestation, deze keer is het er erg rustig.


De vissersboot van gisteren is aan het tanken. 

Wij verbazen ons over de hoeveelheid diesel die hij tankt. 

Waarschijnlijk vertrekt dit schip vanavond weer naar zee.

De boot is er voor uitgerust.

Tegen half zes lopen wij de kade op, om een hapje te eten.

Eerst een wijntje op het terras van het resort Illyrian.

Terwijl wij naar de ondergaande zon kijken, horen wij Nederlands praten.

Een jongedame loopt op het terras, overlegt in het Engels met de manager over de opstelling van de tafels en stoelen.

Als zij klaar is vraag ik of ze alles onder controle heeft. 

Zij lacht en vertelt dat zij in de leiding zit van een flottielje van vijf schepen, met in totaal 36 jongere singels. 

Vorige week hadden zij een groep van wat oudere singels.

Het ideale van dit restaurant is, dat zij a la carte koken op het houtvuur buiten voor de 36 personen, vertelt zij.

Iedereen is gisteren aan boord gekomen. 

Ik vraag hoe doen jullie dat dan met slapen en zo. 

Zij vertelt dat de dames in 2-persoonsbedden slapen en de mannen in stapelbedden.

Zij werkt in de toeristensector. 

Over twee weken gaat zij weer naar de Provence.

Zij heeft een huisje in Amsterdam.

Morgen liggen ze in een baai met de vijf schepen en eten dan bij een strandtent.

Daarna gaan ze naar Vis en doen nog een extra baai aan, dan is de week voorbij.

Wij vertrekken samen, zij gaat naar de groep en wij naar een voor ons nieuw restaurantje.

Jelle neemt vissoep vooraf. 


Als hoofdgerecht kiest hij voor kip in roquefort saus op een bedje van zuccini. Ik ga voor de gefileerde vis in sinaasappelsaus. 

De ober vraagt of ik het zeker weet, want hij houdt hier niet zo van.

Ik ben overtuigd van mijn keus en blijf erbij. 

Dan een wijntje, het smaakt heerlijk. 

Een goede combinatie die ik zelf niet zou hebben verzonnen. 

De vis is zeer neutraal van smaak zodat de frisse sinaasappel wat overheerst.

Wij nemen nog een koffietje en zijn weg.

Vanavond de laatste serie van "bloedverwanten". 

Het eindigt een beetje soft vinden wij.

Ondertussen is het twaalf uur en de luidruchtige Oostenrijkers in de catamaran, zijn ook stil geworden.

Morgen een actie dag.