Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

De dagen 9, 10, 11 en 12 juni 2017

Een pitstop in Nederland


De vrijdag benut ik om het boodschappenlijstje af te werken.

Het regent pijpenstelen, dus helaas niet op de fiets dan maar met de auto.

Nieuwe tube zonnecrème factor 50 van Lancaster, ons favoriete merk. 

Te weinig tijd om dit via internet te bestellen, wel goed voor een prijsindicatie.

Met de prijs in mijn achterhoofd stap ik bij Douglas naar binnen, normaal ben ik klant bij Ici Paris. 

Eenmaal binnen helpt een aardige juffrouw mij. 

Zij vertelt over de lopende aanbieding factor 30 is voordeliger, maar wij willen factor 50. 

Ik moet twee euro meer betalen dan via internet, maar nu heb ik de tube direct. Heel handig.

Daarna koop ik twee heerlijke Hollandse nieuwe haringen, daar zijn wij dol op en nergens zo lekker als bij onze viswinkel in Bergen op Zoom. 

Voor 's avonds neem ik visbami mee, lekker en makkelijk.

Daarna ga ik op bezoek met een bloemetje bij een lieve vriendin, die een soort cardioversie in Leiden heeft ondergaan. 

Het voelt goed elkaar weer te zien. 

Zij heeft nog veel pijn, hopelijk wordt dat iedere dag iets minder.

Thuis lunchen. 

Dan wat dingen klaar leggen voor het bezoek aan de moeders.

Om half vijf naar de kapper, daar knapt een mens van op.

De avond vliegt voorbij belletje hier, belletje daar.


Zaterdagochtend om kwart over acht, wij zitten in de auto op weg naar het Oosten.

Eerste stop in Leersum, een onderdeel voor het fototoestel van Jelle ophalen.

Wij gaan verder.

Nu even afwachten of wij om worden geleid in Dieren, dat kostte ons de vorige keer veel tijd.

Als wij er bijna zijn, zien wij dat er nog steeds druk gewerkt wordt aan de weg.

Gelukkig, deze keer geen omleiding.

Wij krijgen trek in koffie, iets meer gas des te eerder zijn wij bij de koffie.

Ja hoor, mijn moeder staat al voor het raam en zwaait.

Het mooie boeket bloemen, wat fruit en de administratie alles gaat naar Huis ter Weegen.

Als wij binnen komen, vragen de dames direct wat wij willen drinken...natuurlijk koffie.

Twee minuten later wordt er koffie met cake op de kamer gebracht, voor mijn moeder ook nog een kopje koffie. 

Wat is iedereen hier toch aardig en behulpzaam. 

Dan merk je, dat het een kleinschalige wooneenheid is, op dit moment maar negen bewoners, dit heeft zeker zijn voordeel.

Mijn moeder is blij ons te zien en kletst honderduit. Het gaat goed met haar.

Wij lunchen in Eefde, bij mijn schoonmoeder, ook voor haar een mooi boeket bloemen.

De middag vliegt, terug naar mijn moeder, komt een vriendin op bezoek.

Vanavond niet mee eten bij Huis ter Weegen.

Wij hebben voorgesteld om in Vorden niet bij Bakker, maar bij de Gravin te gaan eten. 


In eerste instantie heeft mijn moeder niet zoveel zin, maar als zij eenmaal in de auto zit en daarna aan tafel, geniet ze volop.

Na een kop koffie op haar kamer, vertrekken wij.

Tegen half twaalf zijn wij thuis, moe maar voldaan.


Zondag

Heerlijk rustig wakker worden en verder geen plannen voor vandaag.

Ontbijtje op bed ook hier is het leven goed.

De zon schijnt volop, wij drinken buiten koffie en ik hang de was op.

De tuin kan wel een beurt gebruiken, maar ik weet mij in te houden. 

Dat is voor Marc volgende week.

Ik doe wat administratie.

Voor vanavond heb ik asperges gekocht, zalm, ham en eitje erbij, heerlijk.


Ja, bistro Hermien zorgt dat alles keurig op het bord wordt opgediend en een wijntje erbij.

Daarna nog een lang telefoongesprek met mijn broer en schoonzus.

Dan is het al weer twaalf uur, de laatste nacht in Bergen op Zoom.


Goed geslapen.

Wel op tijd het bed uit. 

Eerst nog wat strijken. 

Ik leg de boel klaar en pak het in mijn tas. Prima, 6 kilo handbagage.

Ideaal, geen lange rijen bij het inchecken. Ja vliegen vanaf Rotterdam heeft nu toch wel voordelen.

Gezellig, Tineke komt nog even een kop koffie drinken. Zij brengt ons ook om twee uur naar het station. Wat fijn om zulke lieve mensen in de buurt te hebben.

Bedankt Tineke voor het rijden.

Kwart over twee alles verloopt volgens de planning. 

Tegen vier uur op het vliegveld, nu nog anderhalf uur wachten. 

Kopje koffie, enkele taxfree inkopen doen.

Voor de vrouw van Stefan neem ik iets typisch Hollands mee, 3 gekleurde staande houten tulpen.

Wij gaan tegen half zes richting de gate, een half uur later zitten wij in de lucht. 

Nu gaat het spannend worden halen wij de Ferry van 21.00 uur wel of niet.

Gisteravond heeft Jelle nog met de Uber taxidriver Ante gebeld, tel.+385955885247 hij gaat er alles aan doen om ons op tijd bij ferryhaven te brengen.

Gelukkig het vliegtuig is op tijd, maar aangezien wij een niet-Schengenland binnen komen, worden de paspoorten gecontroleerd. 

Je begrijpt het al, dat gaat heel traag lange rijen iedere naam moet worden opgezocht in de computer, daar lijkt het tenminste op.

Vijf over acht staan wij bij de uitgang, hier staat Ante al te wachten op ons. Handen schudden direct doorlopen naar de auto en hij zegt wij hebben geluk er is weinig verkeer.

Aardige kerel heeft weer hele verhalen tegen Jelle.

Hij zet ons vlak voor het loket af. 

Ook adviseert hij ons de volgende keer tickets via internet te bestellen. 

Vooral in het hoogseizoen kan het heel druk zijn, waardoor men soms de boot kunt missen.

Goede tip, dat doen wij de volgende keer op 10 juli.

Jelle geeft hem 180 kn de prijs van de taxirit bij hem.


Als wij net aan boord zijn, sluiten de laaddeuren en vertrekt de Ferry.

Nu gaat Jelle de taximan Vicko Bonacic in Milna bellen +385915916498.

Gisteravond had Jelle hem een mailtje vicko.bonacic.gmail.com gestuurd om een prijs af te spreken. Dit ritje kost 200 kn.

Hij wil graag een telefoontje als wij aan boord zijn. Op dat moment stapt hij in Milna in de auto.

Prima geregeld want om deze tijd rijden er geen bussen meer.