Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
2018-05-16

Iedereen is anders..........en dat is juist zo fijn.

Tegen zeven uur ben ik op en ga mij douchen, want ik wil nog even mijn haar wassen. Gelukkig heeft mijn kapiteintje goed geslapen en voelt zich al een stuk beter.


Als ik de steiger op loop staat Bright Side al klaar om te vertrekken. Wij wensen elkaar een behouden vaart en de trossen gaan los.


Na het ontbijt gaan ook bij ons rond negen uur de trossen los. Jelle wil eerst nog de dieseltank vullen en ook de twee reserve tanks worden gevuld. Wij hebben nu 190 liter diesel bij ons, dus voorlopig genoeg.

Half tien verlaten wij de haven. Bye, bye Milna wij hebben er een leuke tijd gehad.

Als wij eenmaal uit de baai zijn en wij kijken naar links dan ziet het er zo ⬇️ uit.


Daar in de verte bijna vijftig mijl verder ligt Sibenik. Margreet en Bas zijn daar naar toe.


Aan onze rechterhand ziet de lucht er iets beter uit. Dit is richting Split en het vasteland.

Wij moeten rechtdoor de baai in ook hier ziet het er niet rooskleurig uit.

Vaak heeft men het over de Nederlandse luchten die zo bijzonder zijn, maar deze vond ik toch ook prachtig.

Wat gaat deze eerste tocht ons brengen.......

Nog geen tien minuten later zien wij in de verte bliksemschichten en hoosbuien.

Het lijkt alsof dit alles aan ons voorbij gaat. Helaas, na anderhalf uur komt het ook bij ons met bakken uit de lucht. Jelle duikt de kajuit in om snel zijn zeilbroek aan te trekken.Dat is lang geleden dat wij regen tijdens het varen hebben gehad. Wij minderen vaart, want zijn bijna aangekomen bij het haventje van de zeilmaker. Nadat het opgehouden is met regenen, leggen wij aan in het haventje Re di mare.

Dit ligt tegenover Kastela. Eerst gaat Jelle de fok ophalen, die keurig gerepareerd is. 

Inmiddels is de havenmeester er geweest, hij vindt het prima dat wij hier vannacht blijven liggen. Goed te weten, stroom op de steiger.

Nu oversteken naar Kastela, waar wij aan de buitenkant van de steiger mogen aanmeren om boodschappen te doen. Hier wordt niets voor in rekening gebracht. De Liddl en de Konzum liggen op 500 meter afstand. Ik heb de boodschappenlijst al klaar, alles gaat in het boodschappenkarretje, ideaal. Na de Liddl haakt Jelle af en loopt vast door naar Wind & Water. 


Ik ga voor de laatste wat specialere dingen naar de Konzum.


Het nieuwe clubhuis ziet er groots uit, een rijke watersportvereniging blijkbaar.


Als ik de steiger op loop, ligt Jelle al uit te rusten in de kuip.


De zon schijnt volop, wij steken weer over en leggen aan in de kleine haven.

Kopje thee en even bijkomen in de kuip.

Op het terras van het restaurant is het al weer druk. Wij besluiten ook maar een kleinigheid te nuttigen.

Jelle gaat voor seafood met rijst en ik ga voor de zwarte gnocci, eigen gemaakt, met garnalen en zalm.


Het smaakt heerlijk, terwijl wij in de verte de zon onder zien gaan.

Aan boord drinken wij een kop thee en gaan op tijd te kooi.

Morgen een lange dag 40 mijl naar Sibenik.

Spavati dobro (lekker slapen).