Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

Zeilen en “dweilen”.


2018-05-05


Wind & Water ziet er spic en span uit. 


Het tafeltje in de kuip dat Jelle thuis zes keer heeft gelakt, glimt je toe.

Jelle heeft al een week zeilen met vriend Hermann erop zitten.

De afgelopen week heeft hij met zijn gast een rondje om het eiland Brac gevaren.

Nadat Hermann van het vliegveld met Wind & Water wordt opgehaald, varen zij direct terug naar het eiland Brac.

Twee uur later liggen zij in Milna, onze jaarplaats. 

Zondags wordt er gewandeld, het is een heerlijke dag beter dan in Nederland.

Maandagochtend zeilen zij de haven uit op zoek naar de eerste ankerplek.

Dat wordt de baai Blaca ten zuiden van het eiland. 

Het bijbootje wordt opgeblazen, want zij moeten naar de wal.


Boven op de berg staat een oud klooster, dat dinsdagochtend wordt bezocht. 

Het is een echte klauterpartij.

Dinsdagmiddag waait de yugo een harde wind uit het zuid westen.

Woensdag staat een bezoek aan de steenhouwersschool op het programma. 

Hier wordt wat vis gekocht om ‘s avonds aan boord te bakken.

Bij mij is inmiddels de tuinman geweest en heeft de tuin goed gesnoeid en bemest. 

Dinsdagochtend komt mijn hulp de beneden boel een extra beurt geven. 

Ondertussen ga ik boven de vloeren doen, kleding uitzoeken en spullen klaar leggen die ik mee wil nemen aan boord.

Woensdag koop ik asperges voor mijzelf, want als wij begin juli terug zijn is de aspergetijd voorbij.


Ze smaken heerlijk.

Donderdag met de trein naar Zutphen om afscheid te nemen van de moeders voor een poosje.

Op donderdag vindt Jelle weer een mooi baaitje om te liggen. 

Inmiddels begint gelukkig bij ons ook de zon te schijnen. Vrijdag doe ik de laatste administratie en maai het gras, vanaf volgende week doet onze tuinvriend Marc dat wekelijks.

Jelle vaart naar onze jaarplaats om de nodige boodschappen te doen, want morgen (zaterdag) moet natuurlijk alles weer bevoorraad zijn.

‘s Avonds ga ik met Leny onze “huisbewaardster”, een hapje eten op het terras van de Berk.

Dit als afsluiting van mijn vertrek.

Zaterdagochtend op tijd eruit, ik heb er zin in en wil weer graag het water op.

Rietje brengt mij naar het station, de trein vertrekt om kwart voor negen.

Je kunt merken dat het vakantie is, volle treinen en veel mensen op de stations.


Op Schiphol is het niet anders. 

Bij de incheck bali lange rijen wachtenden, ook hier is weekend en vakantie duidelijk merkbaar.

Gelukkig ben ik ruim op tijd en kan ik eindelijk om half twaalf mijn eerste kopje koffie drinken.

Jelle stuurt een appje dat zij in Split zijn aangekomen. 

Even een rondje stad met koffie op het terras in de zon, zo brengen zij de ochtend door.


Het blijkt dat het vliegtuig van Easy Yet een half uurtje vertraging heeft. Dit door de staking in Marseille van de luchtverkeersleiders. In het vliegtuig vertelt de steward dat de staking de hele zomer ieder weekend plaats vindt. Erg vervelend voor de vliegmaatschappijen en de toeristen.


Op het vliegveld van Split wordt van iedereen het paspoort gefotokopieerd, hetgeen betekent lange wachtrijen.


Tegen twee uur legt Jelle Wind & Water aan bij de steiger van het vliegveld Split.

Hermann gaat van boord, hij vliegt vanmiddag weer terug naar Nederland en ik vlieg in.

Gezellig om elkaar weer te zien.

Het zonnetje schijnt een zacht windje, wat wil een mens nog meer.

Een half uurtje later varen wij naar onze haven op het eiland Brac.

Tegen zeven uur leggen wij aan. Nu eerst een wijntje. 

Er trekt een regen buitje over, voor het stof zullen wij maar zeggen.

De wasmand “lacht” mij al toe......dat is voor morgen.

Wij gaan een hapje eten bij “Palma”. De eigenaar heeft de afgelopen winter niet stil gezeten.

Het restaurant heeft een refit ondergaan, het ziet er verzorgd uit.

Wij nemen iets simpels, glaasje wijn erbij en zijn helemaal tevreden.

Ik ga op tijd naar bed, want na zo’n reisdag ben ik best wel een beetje moe.

Heerlijk geslapen aan boord. Samen ontbijten, is toch altijd gezelliger dan alleen.

De zondag benut ik om de boel wat op orde te brengen. 

Tussendoor flink wassen, want na twee weken en een gast aan boord loopt de was snel op.

Vanavond gaan wij aan de kaasfondue, even een paar boodschappen doen. 

Dit voelt snel vertrouwd. Alle winkeltjes met hetzelfde personeel als vorig jaar. 

Even de ijscoboer begroeten, hij heeft de winter in zijn geboorteland Macedonië goed doorgebracht.

Nu eerst een aperitief en het blog kan op internet.