Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
2018-07-03

Onderdak voor de kapitein

Vanochtend om vijf uur werden wij wakker, een hels kabaal van machines. Het bleek dat de gemeente het kiezelstrand moest schoonmaken. Tegen half zeven werd het weer rustig en sliep ik weer in. Jelle was inmiddels al opgestaan en is in de kajuit een boek gaan lezen.

Na het ontbijt is het direct, actie. Alles wat wij zelf kunnen voorbereiden scheelt in de kosten.

Het grootzeil wordt eraf gehaald, de giek, reddingsvlot, radar, safety tas alles wordt schoongemaakt en in de achterkajuit opgeborgen. De buitenboordmotor gaat in de bakskist. Inmiddels heb ik het teakdek en de opbouw met groene zeep geschrobd en weer schoon gespoten, ja wij laten Wind & Water voor één van de laatste keren glimmen. 

De kapitein heeft voor vrijdagnacht nog een slaapplaats nodig. De juffrouw van de receptie adviseert naar het hostel, middenin het stadje te gaan. Wel erbij zeggen dat wij door de Marina gestuurd zijn. Ik moet toch boodschappen doen, dus combineer ik dit.


Als ik de haven uitloop, maak ik gebruik van de lift, die brengt mij naar de oude stad.

Deze lift is speciaal gemaakt voor de cruiseschepen. De toeristen steken de weg over en stappen in de lift. Mooie combinatie van oud en nieuw. De Muda stadspoort gebouwd in 1279, heeft heel wat oorlogen doorstaan. Muda betekent grens.


Als ik uitstap en naar beneden kijk is dit het uitzicht op de haven.


De internetsite van de haven laat een veel mooier plaatje zien.


Op het marktplein staat een toren, die zeker een paar eeuwen oud is. 


Een doorkijkje naar de oude stad. Onderweg scoor ik nog een magneetje. Dan ga ik bij het hostel Museo naar binnen om de overnachting voor Jelle te regelen. Helaas zij zijn vol geboekt, maar de eigenaar probeert een kennis, die een appartement heeft en misschien nog vrij is. Ja, dit is mogelijk. Fijn, dat deze man zoveel moeite voor mij doet. Overnachting geregeld, mooi.

Nu een paar boodschappen voor vanavond en dan wandel ik weer naar de haven. 

Er is een hoge vochtigheidsgraad, dat maakt dat je rond één uur ontzettend loopt te transpireren.

Aan boord maak ik een lunch en daarna een powernap. Jelle gaat door met het inpakken en losmaken, maar aan het eind van de middag zoekt ook hij de bank in de schaduw.

Na het eten wandelen wij de oude stad in Jelle maakt nog een paar foto’s. 


Een grappige fontein aan de waterkant.


Op de boulevard staat een boot uit steen gehakt en dienst doet als bank.

Er worden internationale handbal wedstrijden gehouden aan de waterkant, hier kwam dus de muziek vandaan. Dit zal vanavond aan boord nog te horen zijn. Als wij bij Wind & Water zijn, gaat de airco aan deze zorgt voor wat verkoeling in de kajuit.

Tegen elf uur gaan wij te kooi.