Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
Zondag 23 september 2012
Alghero
Vandaag lekker luieren bij een temperatuur van 28 graden, heerlijk!
Wij lunchen deze keer bij het restaurant in de haven.

Altijd een succes, alles ziet er keurig verzorgd uit en het smaakt heerlijk.
Aan het eind van de middag wandelen wij de oude stad in. Wij eindigen bij een internet café om onze mail te controleren.
In de haven kunnen wij deze niet meer ontvangen. Het blijkt een “wereld”probleem te zijn voor de Gmail-adressen, waarvan de oorzaak bij Google ligt en niet aan de haven dus. Het is niet nodig verder nog energie in dit probleem te steken, vinden wij.
Tegen acht uur nemen wij een soepje en een yoghurtje aan boord van Wind & Water.

Maandag 24 september 2012
Alghero
Wij kijken naar buiten en het is bewolkt.
Dat was weer even geleden; opstaan zonder de zon.
Tijdens de koffie bekijken wij de weerberichten voor morgen. Er wordt veel wind verwacht, wij besluiten om woensdag te vertrekken. De wind blijft uit het zuiden komen, maar is duidelijk minder dan morgen.
Jelle gaat met de elektronica bezig. Voor het flexibele zonnepaneel moeten de nodige draden en aan sluitingen gemaakt worden. Dit paneel wordt op de radarpaal bevestigd tijdens de winterperiode.
Hij komt wat stekkertjes te kort, dus wandelen wij samen de stad in.
Inmiddels heb ik een boodschappenlijstje gemaakt, dus combineren wij dit.
Vanavond een karbonaadje op tafel, dit smaakt prima voor de verandering.
Na de afwas ga ik wat fotokaarten via mijn i-Phone versturen.

Henk en Julia zijn namelijk over twee dagen jarig.
Hier ben ik toch zeker twee uur mee bezig geweest, want door de slechte internetverbinding duurt alles veel langer.
De kaart was ineens klaar, ik blij; bleek dat ik geen tekst meer kon toevoegen.
Dan morgen maar een mail er achteraan.
Daarna heb ik het boek De Zahir van Paulo Coelho uitgelezen, een aanrader.
Welterusten.

Dinsdag 25 september 2012
Alghero
Het blijft nog wel een paar dagen Alghero, de stad met 40.000 inwoners.
De wind is namelijk pal zuid 5-6 beaufort, geen pretje om er tegen in te varen.

Ons vertrek wordt uitgesteld tot donderdag.
Inmiddels is Jelle aan de volgende klussen begonnen. De bimini wordt op de steiger geschrobd, daarna over de giek om te drogen. 
Helaas Roel, weinig opwindends dus hier.
Ik loop naar de vishal en koop 2 lekkere zeetongen voor vanavond.
Wat dachten jullie van” tong Picasso”, dat gaat er wel in bij de bemanning van
Wind & Water.
 
Er is een X46, van een Zweeds echtpaar, bij ons aan de steiger komen liggen.
Tijdens ons gesprek vertelden zij, dat zij hun boot in het water lagen liggen.
Zij willen namelijk oudejaarsavond aan boord van hun schip in Alghero vieren.
Zij kennen de omgeving hier goed, varen er al zeven jaar. Zij hebben tochten gemaakt naar Elba, Malt, Sicilië en Griekenland.
Toch geven zij de voorkeur aan dit gedeelte van de Middellandse Zee.
Morgen vliegen zij terug naar Stockholm, waar zij wonen.
Zo is ook deze dag weer voorbij gevlogen.

Woensdag 26 september 2012
Alghero
Vandaag bij de groentehal lekker vers fruit en groenten gekocht.
Aan de overkant van de straat is de vishal. Hier zie ik mosselen, die gaan wij vanavond eten.
Jammer, dat mijn Italiaans niet verder komt dan; Buon giorno en grazie, toch eens kijken of er de komende winter een conversatiecursus Italiaans ergens in de buurt van Bergen op Zoom wordt gegeven.
Jelle poetst verder aan de boot.

De ankerlier heeft een beurt nodig.
Op dit moment is het een goede temperatuur, ongeveer 26 graden, om wat klusjes te klaren.
Inmiddels heeft Jelle afgerekend bij Roberto, de havenmeester. In het naseizoen is het havenkantoor niet voor negen uur open en wij willen rond die tijd vertrekken.
Ik ga de mosselen klaar maken en ik kan je verzekeren ze smaakten heerlijk.
Vanavond zijn wij voor het laatst een kopje koffie wezen drinken in het oude stadje Alghero, waar wij met weemoed afscheid van nemen.





Donderdag 27 september 2012
Alghero-Bosa
De afgelopen nacht heeft het flink gewaaid. Tegen vier uur wordt het rustiger.
Toen wij om kwart voor negen op zee waren, was er geen wind.
Alleen de deining was zeker 2 ½ meter dwars op het schip.
Kortom wij rolden van de ene kant naar de andere kant, niet echt comfortabel.
Gelukkig is het maar 20 mijl.
Toch gooit Jelle een lijntje uit en na een half uur heeft hij beet.
Vissen blijft een serieuze zaak dat zie je aan het gezicht van Jelle.


















Tegen twaalf uur komen wij in de haven van Bosa aan.

Dit was ons laatste tochtje van 2012, wat toch nog bijzonder werd door de gevangen vis.
Het is heerlijk zonnig en houden eerst siësta.
Jelle is weer snel in actie. De reservetanks met dieselolie worden  in de dieseltank gedaan. Vervolgens moet alles in de bakskist eruit en schoongemaakt worden om de tanks weer terug te zetten.
Ondertussen wandel ik naar de overkant van de haven, koop een ijsje en haal mijn mail op. Nog even wat lekkers voor bij de vis kopen en dan terug naar de boot.

Aan boord vertelt Jelle, dat hij internet voor de hele week heeft geregeld voor  10,00 daar kan ik vrolijk van worden, de hele week on-line!
Na de borrel ga ik de keuken in. Even later smullen wij van de heerlijke vis, die Jelle ’s ochtends heeft gevangen. Dit alles aan boord van Wind & Water, waar het leven goed is.
Ik begin in een nieuw boek: Windbloemen van Tamara McKinley, gekregen van Ietje en Frits. Het is een kleine reisuitgave handig om te lezen en mee te nemen.
Na een half uurtje vallen mijn ogen dicht, welterusten.

Vrijdag 28 september 2012
Bosa
Het stadje Bosa heeft 8000 inwoners een kleine gemeenschap dus.
Vandaag willen wij naar het hotel waar wij woensdagavond slapen, voordat wij donderdag naar Nederland vertrekken.
Wij hebben het op booking.com gevonden.
Als wij er aankomen staat ons een vriendelijke dame te woord. Wij mogen de kamer zien en reserveren deze voor volgende week.
Dan  fietsen wij door naar de oude stad met zijn kleine huisjes en gekleurde geveltjes.
Terugkomend aan boord ga ik met het blog aan het werk.
Eind van de middag gaan wij naar het strand om toch nog even te zwemmen, want bij een temperatuur van 30 graden moet je niet teveel actie ondernemen.


Dit was weer het verslag van de afgelopen week, iets minder afwisselend dan de andere weken, maar aan alles gaat een eind komen en zo ook aan ons verblijf aan boord. Nog vijf dagen.
P.S.
Op dit moment is het kwart voor tien en zit ik bij citronella kaarsjes in de kuip bij een temperatuur van 26 graden het blog af te maken. Het gaat nu de "lucht "in, op de achtergrond zingt Marco Bosato Rood.