Wind and Water op de Middellandse Zee

Zaterdag 9 juli 2011
Nazare - Alcobaca - Obidos - Peniche.
Op maandagochtend 4 juli zijn wij om 8.00 uur vertrokken naar Nazare 35 mijl zuidelijker.
Deze plaats ligt tussen Porto en Lissabon in.
Bij het uitvaren van de haven begon Jelle enthousiast alle zeilen te hijsen. Het eerste half uur ging het redelijk, alleen toen de snelheid daalde tot drieenhalve knoop besloten wij de zeilen te strijken. Er stond weer een lange, hoge deining recht van achteren. Niet zo lekker, wij hebben danook echt  dit tochtje uit gezeten. Tegen 14.00 uur naderden wij het havenhoofd. Inmiddels hadden wij een smsje ontvangen dat Frans en Rina daar zouden staan.
Wat bijzonder, zo ver weg dan toch ineens weer vrienden te zien. Het welkom was geweldig.
Frans had een welkomstbord getekend, alleen vanaf de boot was het wat moeilijk te lezen.
Nadat wij hadden aangelegd hebben wij champagne gedronken op onze aankomst en weerzien. Vervolgens moesten wij eerst naar het havenhoofd, want daar hing het welkomstbord.
Zo, zijn wij ons hele leven nog nooit door iemand verwelkomd!

Rina had een compleet programma gemaakt voor de komende dagen. Betere gidsen als zij zijn er niet. Zij komen al vele jaren in Portugal en hebben vier jaar geleden hier zelfs een huisje gekocht!
Wij hebben ons heerlijk laten verwennen. Lekker gegeten met zijn viertjes.
Onderweg hadden Jelle en ik besloten om van de lichte granfoulards, hoezen te maken voor de stoelen en de banken, bij warmte is dat praktischer dan het leer. Rina wist een ateliertje waar men dat wel kon. Sinds gisteren zitten de hoezen er omheen en ziet het er keurig uit.
Dinsdagmiddag hebben Frans en Rina ons Nazare laten zien. Het is een oorspronkelijk vissersdorp en heeft nu 15.000 inwoners. Tegenwoordig komen hier veel Portugezen hun vakantie door brengen. Mooi net stadje met allemaal rood stenen dakens en witte geveltjes, erg proper.
Natuurlijk kennen Frans en Rina inmiddels de beste restaurantjes daar, dus gezellig met zijn viertjes gegeten.
Op woensdag 6 juli zijn wij eerst naar het atelier geweest en de hoezen waren de volgende dag keurig gestikt. Vervolgens naar Alcobaca, door dit stadje lopen 2 riviertjes Alco en Baca die aan het eind weer samen komen. Bij het koffie drinken keken wij uit op een groot plein waaraan de grootste kerk van Portugal staat de Mosteiro de Santa Maria. Ze staat op de lijst van Unesco werelderfgoed, gebouwd tussen 1178 en 1233 1252 in 3 fasen.

Bijzonder zijn de graftombes van King Pedro I en Ines de Castro. Dan de grote oude keuken en de zalen die nog steeds voor concerten, lezingen en tetoonstellingen wordt gebruikt. Het uitzicht op de Franse binnentuin is werkelijk een plaatje.
Tegen drie uur kregen we wel weer trek onze gidsen wisten een goed adres om te lunchen maar het werd een compleet diner Antonio Padeiro. Gezellige lokatie en tegen half vijf stonden wij weer buiten. Tijdens het diner had ik gevraagd of er ergens misschien nog een grote supermarkt was om te fourageren, want naar 6 weken had ik niet veel voorraad meer.
Frans had een goed idee om dit te combineren met een stuk Nazare, de Sitio, en het fort dat wij nog niet hadden gezien. Je kunt van beneden ook met een kabelbaan naar de Sitio.

Aldus gedaan, Rina en ik de Liddle, Jelle en Frans de cdwinkel in, want aan boord moest natuurlijk wel Portugese muziek zijn.
Donderdag 7 juli om 10.00 uur vertrekken, want we gingen een toer maken. Het zag er wat somber uit dus  de vestjes mee, natuurlijk helemaal niet nodig gehad.

Vandaag is Obidos aan de beurt. Frans kiest voor een prachtige route langs vuurtorens en molens met de mooiste vergezichten. Het blijkt dat veel van deze gebouwen door Engelsen opgekocht zijn en daar de zomers doorbrengen. In Soa Martinho do Porto stoppen wij om eindje te wandelen en koffie te drinken.Dit dorpje ligt aan een ondiepe baai met een heel uitgestrekt strand.
Vervolgens wat dieper het land weer in komen wij aan in Obidos. Een betoverend stadje met mooie witte huizen liggen binnen de 14de eeuwse muren. De stad wordt overheerst door het kasteel waar  nu een pousada is. Er is een lang pad dat langs de kantelen loopt, dat geeft een mooi gezicht op het stadje.

Na de late lunch rijden wij weer terug naar de boot en spreken af dat vrijdag een rustdag wordt voor ons alle vier, wij stellen voor om aan het eind van de dag met onze gastheer en gastvrouw ergens lekker te gaan dineren, want dat hebben zij wel verdiend.
Frans en Rina alle dank aan jullie het waren super dagen.

Zaterdag 9 juli hebben wij de draad van het varen weer opgepakt en zijn om 9.00 uur vertrokken naar Peniche dat 30 mijl zuidelijker ligt. Het is een drukke vissershaven en waarschijnlijk blijven wij hier maar 1 nachtje. Wij zijn nu nog ongeveer 120 kilometer van Lissabon af.