Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

Trapani

Woensdag

2013-09-25

Na een rustig ontbijt en de koffie, doe ik wat wasjes in de machine, lekker de zon erop en de wind er door.

Tegen drie uur ligt alles weer droog en fris in de kast.

Vandaag gaan Jelle en Frans koken.

Er wordt begonnen met de boodschappenlijst, de kar gaat mee en zij vertrekken.

Heerlijk, even niet over eten na te denken.

Dit laat ik mij dan ook wel gevallen, bemoei mij nergens mee.

Zij zijn tegen lunchtijd terug met een kar vol spullen en niet te vergeten een lunchhapje!

Na de lunch siësta, het is al weer bijna dertig graden hetgeen betekent echt rusten.

Als wij thee hebben gedronken wandelen Frans en ik langs de boulevard naar de Marina Turistico.

Wij passeren het Piazza Garibaldi met zijn standbeeld, daar maak ik een foto van.

Een eind verder is de Marina. 

Die ligt erg open naar de zee, met alleen een strekdam ervoor.

Nu op zoek naar het strand, dat ligt nog zeker een mijltje verder.

Via het oude centrum gaan wij terug naar Wind & Water.

Natuurlijk niet, voordat wij bij een gelateria een heerlijk Italiaans ijsje hebben gekocht.

Aan boord installeer ik mij met mijn iPad in de kuip en ga wat lezen.

Onze Franse buren lopen over de steiger en beginnen een praatje.

Zij heeft een Italiaanse vader, is geboren en opgegroeid in La Rochelle.

Zij spreekt dan ook vloeiend Italiaans en redelijk Engels. 

Nu wonen zij in de buurt van Toulouse, hebben een huis met één hectare grond er om heen.

Zij hebben de auto bij zich en gaan nu naar Marsala een hapje eten.

Met een dertig jaar oude kotter van ongeveer elf meter lang, varen zij al meer dan tien jaar rond Sicilië. 

De afgelopen zeven jaar gaat de boot hier op de wal, zij zijn erg tevreden over de behandeling en de afspraken die gemaakt en nagekomen worden.

Voor ons fijn om te horen.

Leuk, om zulke mensen te ontmoeten dan moet je direct je mening over Fransen bijstellen.

Zij vertellen, wat wij beslist niet mogen missen op Sicilië. 

Het is zeker de moeite waard om een auto te huren en het binnenland in te gaan.

Na deze babbel gaan de jongens naar binnen en beginnen aan de voorbereidingen van het diner.

De tafel wordt uitgebreid gedekt in de kuip.

Na een uurtje wordt zowaar een heerlijk diner geserveerd vanuit de kombuis van 

Wind & Water, het is goed toeven in deze bistro.

Wij eten een heerlijke vis uit het rookoventje van Kees, met daarbij knoflook gamba's en couscous, als bijgerecht een soort aubergine compote en salade.

Ja, dit hebben de jongens perfect gedaan, voor herhaling vatbaar merk ik op.

Helaas vertrekt Frans morgen, dus samen herhalen gaat helaas niet, maar misschien Jelle alleen...

Ik houd jullie op de hoogte.

Daarna volgt natuurlijk de afwas en komen Jelle en Frans tot de ontdekking, dat ze wel erg veel potten en pannen hebben vuil gemaakt.

Het is nog steeds vijfentwintig graden in de kuip.

Rond middenacht gaan wij te kooi.

Buona Notte.


Trapani

Woensdag

2013-09-26

Buongiorno.

Vandaag zijn mijn broer en schoonzus jarig.

Dus dat zal vast een gezellige boel in Breukelen worden.

Jelle en Frans zijn al vroeg op.

Zij gaan namelijk een scooter huren.

Beiden komen ze met de helm op aan boord, een foto waard.

Wij drinken koffie en off they go.

Natuurlijk, loop ik mee om de scooter te bewonderen.

Zij vertrekken naar Erice, bovenop de berg, die 800 meter hoog is, waar onderweg gemakkelijk gestopt kan worden met de scooter voor de nodige foto's.

Ik wandel de stad in en zie langs de boulevard grote cruiseschepen liggen, één van de twee is een grote drie master.

Trapani is blijkbaar voor de cruiseschepen een gewilde stop.

Tegen drie uur komen Jelle en Frans glunderend aan boord.

Het was prachtig en het scooter rijden is heel goed bevallen.

Frans heeft genoten van de mooie uitzichten en het stadje.

Na de thee, mag ik ook een rondje mee achterop.

De helmen op en de scooter wordt gestart.

Waar zitten de stepjes, wel een eind naar voren, achterop zitten betekent je overgeven aan de chauffeur. 

Dat kost mij wat moeite ha,ha.

Ik probeer over de schouder van Jelle mee te rijden. 

Helaas dat lukt niet, want op één of andere manier botsen onze helmen dan tegen elkaar.

In de buitenwijk van de stad gaat het prima. 

Daarna rijden wij de stad in en wordt het verkeer drukker, dat betekent extra oppassen, links en rechts word je gepasseerd.

Nadat wij onze B & B voor dinsdagnacht hebben besproken, rijden wij terug naar de haven.

Aan boord nemen wij een aperitief, mailen en whappen nog wat en is het tijd om te verkleden voor het eten in de stad.

Vanavond is het afscheidsdiner van Frans.

De buren hebben ons een adres doorgegeven, waar men heerlijk kan eten.

Donkere wolken pakken zich samen, in Nederland zou er zeker regen en wind uitkomen.

Alle raampjes sluiten we, want je weet niet zeker of het gaat regenen.

Voor het eerst deze zomer trek ik mijn lange broek aan.

Na wat zoeken, komen wij toch uiteindelijk op de plaats van bestemming.

Een heel groot terras. Wij krijgen een tafeltje voor drie.

De starter wordt een salade met verschillende soort vis.

Daarna nemen we allemaal wat anders en laten het ons lekker slapen.

Het is een echt Siciliaans restaurant.

De obers  reageren niet op alles even enthousiast.

Totdat hun baas erbij komt en ineens alles mogelijk is.

Het klopt inderdaad zoals  het spreekwoord zegt, 's lands wijs  's lands eer.

Wij wandelen na een heerlijk diner naar huis en praten in de kuip nog even na.


Trapani

2013-09-27

Vrijdag

Voor Frans was dit het laatste nachtje aan boord.

Na de koffie lopen wij naar de ingang van de werf.

Babbelen daar nog wat met onze Franse buren onder het afdak.

Korte tijd later stopt de taxi en Frans vertrekt.

Het waren gezellige dagen zo met elkaar.

Met zijn drietjes hebben wij veel delen van het noorden van Sicilië gezien.

Frans, bedankt voor de leuke dagen aan boord van 

Wind & Water.

Wij maken een start met het opruimen.

De gastenkooi wordt gestoft, raampjes open, dekbed naar buiten, zodat dit allemaal in een grote tas fris en schoon opgeborgen kan worden.

Ik ga nog even een eind lopen, goed voor het lijf, want ja daar zijn waarschijnlijk wel wat kilootjes bij gekomen. 

Vanaf volgende week, moet ik er maar eens serieus aan gaan werken.

De middag verloopt rustig en ik ga met het blog bezig, aanvullen met de foto's van Jelle.

Dat betekent dat het vanavond op het internet staat.

Hier in de haven hebben wij gelukkig een prima ontvangst.

Lieve lezers, wij wensen jullie een gezellig en zonnig weekend toe.