Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

De spannende operatie, die een jaar wordt uitgesteld.

2014-05-06

De spannende operatie, die een jaar wordt uitgesteld.


Tegen half negen zijn wij op de werf waar Wind & Water ligt.

Ons bootje ligt er keurig bij. De dektent ligt er nog net zo mooi over, als toen wij haar achter lieten. Wij lopen er om heen en zien dat ook het kleine zonnepaneel er nog prima op zit. Dit paneeltje zorgt ervoor, dat de accu's opgeladen blijven. De havenmeester ziet ons en komt naar ons toe en hij vraagt of wij tevreden zijn. Wij geven hem een hand en bedanken hem voor de goede zorgen. Betalen doen wij als de boot in het water ligt.

Wind & Water staat te stralen in de zon. Het lijkt wel of ze trots tegen ons wil zeggen "kijk eens hoe mooi ik ben".

Wat een luxe, dit is de eerste keer dat Wind & Water niet door onszelf in de was is gezet en ook het onderwaterschip is voor ons gedaan. Op deze werf mag je niets aan de buitenkant van het schip doen, als je op de wal ligt. 

Ik klim het hoge smalle trapje op, dat tegen de spiegel van de boot is gezet.

Ik kijk naar binnen wat een chaos, alles is van zijn plek. Dit wordt in het najaar heel bewust gedaan.

Ik krab mij eens op mijn hoofd en weet wat mij de komende uren te doen staat. 

Het eerste wat ik doe is de luiken en gordijntjes openen, heerlijk de frisse wind er door. Uit de plastic zakken haal ik de dekbedden en de kussens, nu even alles naar buiten. Na een uurtje gaan de dekbedhoezen er omheen, maak de bedden op en onze kooi is helemaal in orde.

De binnenboel wordt afgenomen, de raampjes gelapt en de kleding wordt in de kasten gehangen. Nu ziet het er weer een stuk overzichtelijker ziet.

De hoezen gaan over de kussens, alles is bijna geïnstalleerd.

Inmiddels is mijn kapiteintje aan wat voorwerk van "de operatie" begonnen. De bedoeling is dat de pijp van het toiletafvoer wordt vervangen door een grotere pijp. Je begrijpt dat dit een hele onderneming is. Er moet namelijk dwars door de romp een groter gat gemaakt worden. Alle onderdelen hiervoor heeft Jelle van huis mee genomen, vandaar die vierde tas.

Er ontstaat enige twijfel en Jelle besluit de uitvoerder van de werf erbij te halen voor nog wat adviezen. Deze man is wat verbaasd van de operatie en adviseert te beginnen met de toe- en afvoerbuizen te vernieuwen en speciaal spul(bacteriën) in het toilet te doen, om de organische afvalstoffen op te eten, zodat de tank en de buizen weer schoon worden. Het is een goed idee om dit het komende jaar uit te proberen. Als het nodig blijkt, gaat Jelle het alsnog volgend jaar aan passen, Beiden halen wij opgelucht adem.

De keukenkastjes heb ik inmiddels schoongemaakt en nu wordt het tijd om de voorraad aan boord weer op pijl te brengen. Dit betekent boodschappen doen.

Handig, zo'n huur autootje. Druk verkeer, oei alles passeert links en rechts om je heen. Gelukkig weten wij een beetje de weg en al gauw rijden wij op de weg naar het winkelcentrum, net buiten de stad in de buurt van een industrieterrein. Hier is het onmiddellijk een stuk rustiger en zo tuffen wij met onze Fiat 500 met airco, richting de grote Italiaanse supermarkt Simply.

Ik haal de standaard boodschappenlijst te voorschijn, die ik enkele jaren geleden heb gemaakt. Dit is makkelijk aan het begin van het seizoen, want er is niets aan boord. 

In de grote supermarkten hier, is bijna alles te krijgen, net zoals in Nederland. Prachtige groenten- en fruit afdeling, met een veelvoud aan vers fruit uit de omgeving.

Wij zorgen voor een flinke voorraad water aan boord, de twee-liters flessen kan ik het beste onder de vloer kwijt. Dan natuurlijk toiletpapier, ook direct een flinke voorraad inslaan. Vervolgens kom ik bij de versafdeling, heerlijke kant en klare aubergine-paprika  huisgemaakte maaltijden echt Italiaans, je eet je vingers erbij op. Wat extra verpakt brood ook altijd handig. Na een uur hebben wij zo ongeveer de kar boordevol en stoppen wij met kopen. Terug naar de boot, waar de boodschappen opgeruimd worden.

Als we klaar zijn, rijden wij naar ons B & B en wandelen de stad in om een pizza restaurantje te zoeken. Keuze genoeg, het is nog te koud om buiten te eten, dus gaan wij binnen zitten.

Zo vliegt de tweede dag voorbij.