Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

Uitstel van vertrek.

2014-05-28


Wij bekijken de windwindow, die er nu duidelijk anders uitziet dan gisteren. Dit betekent nog een aantal dagen blijven liggen. In verband met de depressies die van twee kanten over de Maltese Zee gaan, wordt er zeer veel wind voorspeld. Zoals het weer er nu uitziet vertrekken wij niet voor zondag. 

Gisteren hebben wij een Eurospar gezien, ik pak de fiets en rijd er heen. Heerlijk zo'n grote winkel, ik zie Lasagne uit eigen keuken, deze keer ga ik voor het gemak. 


Ik zie natuurlijk nog veel meer, maar moet rekening houden, dat het in mijn fietstas past. 

Nog even langs plaatselijke VVV, tenslotte willen wij nog wel wat zien van de omgeving.

Morgen met de bus naar Ragusa Ibla iets meer het binnenland in. Dit dorp staat op de lijst van Unesco, dus is zeker een bezichtiging waard. Volgens de VVV informatrice moeten wij toch ook Modica en Scicli bezoeken.

Als ik naar de boot fiets, merk ik dat de zuid oostelijke wind flink is aangewakkerd, je ziet het aan de schuimkopjes op het water. Af en toe verdwijnt de zon even, maar de temperatuur is met 23 graden prima. Bij aankomst aan boord, ligt Jelle op de grond voor het keukenkastje. Navraag bij de fabrikant blijkt, dat het zuiveringsapparaatje op meerdere manieren ingebouwd kan worden. De beschrijving hoe dit geïnstalleerd moet worden, gaf dit niet goed aan. Jelle laat zich niet uit het veld slaan, ik bewonder zijn vasthoudendheid, houdt niet op voordat het perfect is.


Onze New Yorkse buurvrouw vraagt of Jelle het al uitgetest heeft, voordat hij het installeerde. Het blijkt dat, dat pas kan als het geïnstalleerd is, hij gaat dit zeker doen en houdt haar op de hoogte van het resultaat. De buurman komt trots aan fietsen, hij heeft een auto gehuurd voor de drie komende winderige dagen. 


Een half uurtje later gaan zij op pad. 

Daarna lunchen en ik wandel nog wat over de haven voor enkele foto's.


Voor het eerst drinken wij thee, gemaakt van het water uit de kraan. Geen enkele bijsmaak, succes dus. 

Het systeem is het best te omschrijven als een waterzuiveringslamp. Met behulp van hoog frequent ultraviolet-licht, breekt de lamp het DNA van alle bacteriën, virussen en sporen af die in het water zitten. Daarnaast verwijderd een actief koolfiltermembraan vervolgens de schadelijke micro organismen en chemische residuen, alsook mogelijke nare geuren en smaken in en van het water. Het directe resultaat is, vers en veilig water zowel warm als koud. Kortom meeslepen van flessen wordt overbodig.

Ondertussen is het half acht en begin ik met het eten. Daarna kan het blog op internet.