Wind and Water op de Middellandse Zee

Maandag 29 augustus 2011
Sines - baai voor Sao Vincente - Portimao.
Vandaag blijven wij een dagje in Sines liggen. Wij willen het stadje bekijken.
Toen wij zondag de haven in voeren hadden wij de Run al zien liggen, Martin, Yvonne en Mare hebben wij voor het laatst in de haven in Lissabon gesproken. Zij waren op weg naar Madeira. Alleen hun plannen zijn wat gewijzigd en zij willen nu naar Portimao bij gunstig weer.
Terwijl wij langs hun schip lopen, nodigen zij ons uit voor een borrel.
Sines is de geboorteplaats van Vasco da Gama.
Tijdens zijn leven zeilde hij rond Kaap de Goede Hoop en leefde van 1460-1524.

Tegenwoordig is Sines een industriehaven met  een tanker terminal en pijpleidingen naar raffinaderijen.
Er staat een kasteel uit de 16e eeuw, hiervoor prijkt een modern standbeeld van Vasco da Gama, die uitkijkt op de Vasco da Gama baai met een groot spierwit strand.
Wij willen naar de bibliotheek om mail op te halen en het weer voor de komende dagen te bekijken.
Helaas de bibliotheek gaat om 14.00 uur open, we lopen wat straatjes door en ineens hebben wij wifi ontvangst, de mails komen binnen en worden verzonden.

Alleen het weer moeten we nog bekijken.

Wij passeren een restaurantje met een bord op de stoep van menu Del Dia; heerlijk visje, wijntje, koffie erbij wat wil een mens nog meer….

Inmiddels is de bibliotheek open en gaan wij het weer bekijken. Dit ziet er voor de komende twee dagen goed uit. Onze volgende stop is Lagos, dat is ongeveer 80 mijl varen, wij zouden halverwege kunnen overnachten in een baai, 15 mijl voor Cabo de Vincente, Het besluit is genomen, wij vertrekken morgenvroeg met als optie ankeren in de baai of in een keer door naar Lagos.

Dinsdag 30 augustus 2011
Half zes gaat de wekker, langzaam gaan wij uit bed en het vertrek ritueel start; bedden open gooien, ramen open, thee zetten, brood voor ontbijt klaar maken en voor de lunch. Je weet nooit of het weer zo rustig blijft en dan heb je altijd een klassiek broodje klaar liggen.
Wij ontbijten; Jelle neemt een lepeltje gember na zijn ontbijt geadviseerd door onze vrienden, ik neem toch maar pilletje cinnazarine beter maar voorkomen dan genezen zeg ik altijd.
Om 6.45 uur liggen wij in de havenkom en verlaten Sines. Er is geen zuchtje wind een beetje deining. Toch maar het grootzeil op, want stel dat er wat wind komt, gaan wij direct wat sneller.
Tegen zeven uur komt de zon op. Een oranje gekleurde hemel met een grote goudgele bal, de zonsopgang geeft mij altijd een bijzonder gevoel.
Half negen, het eerste kopje koffie met een fabrieks donut speciaal gekocht bij de Spar in Sines. We laten het ons goed smaken.
Jelle heeft zin om te ankeren in de Arrifana baai, Dit is een grote brede baai waar je niet zover in kunt varen en ligt helemaal open aan de Oceaan.
Begin van de middag komen wij daar aan, de zon schijnt lekker een boekje lezen in de kuip en Jelle verplaatst de neerhouder op de giek, waardoor deze niet meer op de buiskap kan terecht komen.
Nu wij toch overnachten, besluiten we eerst morgen naar Portimao te gaan en vrijdag naar Lagos voor een aantal dagen. Het anker ligt prima, maar wij liggen nog geen uur in bed of de boot gaat constant van links naar rechts op de deining van de Oceaan, ondanks dat er geen wind is. Beiden hebben wij geen oog dicht gedaan. ’s Morgens om zes uur keek ik naar buiten en zag helemaal niets door de potdichte mist. Dit deed mij denken aan zeker 10 jaar terug, toen wij samen van Guernsey naar Dartmouth in 10 uur het Kanaal hebben overgestoken, zonder radar!
Zo’n oversteek vergeet je nooit meer.
Ik zag dus de dag al grauw en grijs aan mij voorbij gaan, dood vermoeiend, alleen met het verschil dat wij nu radar aan boord hebben en dat er bijna geen boten op het water zijn.
Je vaart nu op een plotter (soort tom-tom) die vertelt je hoe je moet varen en of er schepen in de buurt zijn.
Na anderhalf buur werd het wat lichter, de zon probeerde er door te komen en net voor de Cabo de Vincente, het meest zuidelijke puntje van Portugal, is het weer bijna helder.
We ronden de Kaap binnen de afstand van een mijl en het water was hier zeer onrustig, daarna werd het water vlakker en hadden we een mooie tocht naar Portimao. Hier blijven wij een paar dagen liggen.
Zicht op Praya de Rochas. Hier ben ik vier jaar geleden geweest, Kirsten Ids Jan hadden mij toen uitgenodigd.
Vrijdagochtend gaan wij naar Lagos 8 mijl terug. Hier hebben Rob en Inger al vele jaren een huis. Zij vonden het leuk om ons een stukje van de Algarve te laten zien en wij hebben hen al uitgenodigd voor koffie, thee en/of een borrel en misschien een zeiltochtje.
Donderdag nemen we een dagje rust, ook wel eens lekker.