Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
Van Pedi(Symi) naar Paloi(Nisyros).
2015-09-21

Vroeg op, mijn kapiteintje overtreft zijn bemanning.
Terwijl ik nog keurig de tafel heb gedekt, heeft hij de trossen al los gegooid en vaart de baai uit.
Frans schiet de kapitein te hulp door het opruimen van de stootwillen en de lijnen.
Inmiddels heb ik de lunchpakketjes klaargemaakt. De mannen zijn in de kuip, dus krijgen zij het ontbijt uit het vuistje, moet kunnen.
Binnen ga ik de boel opruimen en kleed mij aan, terwijl Wind & Water over de zee snort. 
Er is voor het eind van de middag veel wind voorspeld, daarom wilden wij ook op tijd vertrekken.
De afstand is veertig mijl, een kleine zeven uur varen. 
Voorlopig te weinig wind om enig zeil te hijsen.
Na een uurtje is alles benedendeks aan de kant en ga ik ook naar buiten.
Er is wat bewolking en op het water is het heerlijk wat temperatuur betreft.
Wij laten het eiland Symi achter ons en zien aan stuurboord zijde de Turkse kust. 
Op de kaap staat een soort van vuurtoren.
Aan bakboordzijde komen de contouren van het eiland Tilos in zicht. Als wij ook dit eiland gepasseerd hebben, wordt Nisyros zichtbaar op een afstand van twintig mijl.
Tegen half twee varen wij de haven binnen, goed op de diepte letten, advies van de Engelse buurman. 
Wij vinden een mooi plekje tussen twee motorboten in.
Ik sta op de voorpunt, Jelle roept anker laten vallen en vervolgens blijf ik op de knop drukken zodat de ankerketting keurig op de bodem verdwijnt. Als wij bijna met de spiegel tegen de kade liggen, stop ik de ketting. Frans gooit de achterlijnen naar de buurman op de wal. Het gaat allemaal gesmeerd. Even doorgaan, Jelle legt de boot vast met Frans, ankerketting strak, zeilhuik over de giek, marifoon uit, stuurautomaat opruimen, plotter en iPad uit. Dan direct maar de zonnedekjes over de luiken en de zonnetent wordt aan de bimini geritst.
Wat een team, binnen een half uur zitten wij aan ons wel verdiende finish biertje.
Frans en Jelle gaan op verkenning uit op de wal. Even later komen ze trots terug met de mededeling autootje gehuurd voor morgen om een bezoek aan de vulkaan te brengen.
Vanavond eten wij tortellini, vooraf tomaten, pesto en mozzarella, heerlijk joyghurtje voor toe en dat allemaal in restaurantje Wind & Water.
Even op het terras nog een kopje koffie. Nog wat lezen in de kuip en daarna te kooi.
Kalinichta.