Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
Bezoek aan Olympia.

2015-05-27

Kalimera.
Het is ongeveer tweeëntwintig graden en wat bewolking, prima dag voor sightseeing.
Jelle haalt de auto op en tegen tien uur vertrekken wij naar Olympia, dat dertig kilometer landinwaarts ligt. Het is rustig op de weg. Bij Pyrgos, wordt genoemd door weeronline, slaan wij af. 
Wij vinden makkelijk een plekje voor de auto. Eerst koffie en dan gaan wij op ontdekkingsreis.
De Peloponnesos staat bekend om zijn antieke en middeleeuwse ruïnes.  
In Olympia worden de eerste Olympische Spelen in 776 v.Chr. gehouden en waren alleen voor de Grieken. Het ging om hardloopwedstrijden voor mannen. Later komen er verspringen, worstelen, speer- en discuswerpen bij. 
Wij lopen naar de poort waardoor de deelnemers liepen. In 1896 beginnen de moderne Spelen. 
Heel bijzonder om hier tussen die oude ruïnes te lopen. 
Nog een foto met de restanten van de Zeustempel.
Daarna lopen wij naar het Archeologisch museum. Het is in 1982 geopend en één van de rijkste musea in Griekenland. Veel aardewerk en bronzen reliëfs uit de 7e eeuw v.Chr. Wapens en helmen waren bij pelgrims en atleten in Olympia favoriete offers aan Zeus. 
Dan zien wij een beeld van Hermes.
In de laatste zaal staan aan twee kanten beelden. 
Aan de ene kant de tempel van Zeus, aan de andere kant domineert het figuur Apollo. 
Inmiddels is het lunchtijd geworden en onze voeten hebben wel wat rust verdiend. Wij vinden onder de bomen een gezellig restaurantje nemen een pita broodje, glaasje wijn erbij, wij laten het ons heerlijk smaken.
Als wij terug lopen naar de auto, zie ik ineens een leuk zomerbroekje hangen, aangemoedigd door Jelle ga ik hem passen en ja hoor het wordt goedgekeurd. Altijd handig voor erbij.....
Op weg naar de haven van Katakolon stoppen wij bij een supermarkt, waar ook heerlijk vers fruit ligt, wij nemen wat mee, want in het dorp heb ik nog geen groenteboer ontdekt.
Aan boord drinken wij thee en Jelle gaat nog wat foto's maken. Ik nestel mij in de schaduw in de kuip en na een paar minuten ben ik in dromenland. Totdat ik ineens een enthousiaste stem hoor van mijn kapiteintje, omkleden wij gaan naar de zonsondergang kijken, ik heb een heel mooi plekje ontdekt. Ja daar ben ik, inmiddels uitgerust, wel voor te porren. 
Nu blijkt dat het toch handig is dat je een autootje hebt, want je bent zo sneller op de plaats van bestemming.
Aan deze mooie baai Agios Andreas, die aan de noordzijde ligt van de landtong, kun je perfect de zon zien ondergaan. Aan de overkant zien wij het eiland Zakintosch liggen vanaf het terras van de lounge bar. 
Hier is het genieten wijntje (in het Grieks krassie) erbij, een plank met diverse warme Griekse gerechtjes erop, heerlijk.
Tegen acht uur zakt de zon al aardig, maar er komen ook donkere wolken binnen drijven uit het westen, jammer dat maakt de zonsondergang heel anders. Wel een foto waard.
Tegen half negen zijn wij weer aan boord, nog lekker wat fruit en een koffietje. 
Jelle bekijkt de foto's, ik ga wat experimenteren met de kaart van Griekenland voor het blog. Helaas nog niet gelukt, dan maar het verslag maken van vandaag, tenslotte was het een bijzondere dag. 
De tijd vliegt en tegen twaalf uur gaan wij te kooi.
Kalinichta.