Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

Jelle pakt het grootscheeps aan.

2014-06-13


Ciao.

Vandaag begint Jelle aan een klus die al een tijd op zijn lijstje staat. In mijn ogen een monnikenklus. Ondertussen ga ik het bed maar verschonen, het wasmachientje draait een paar keer. Na enkele uurtjes ligt alles weer schoon in de kast. 's Nachts is het zo warm, dat vanaf nu de dekbedden worden opgeruimd en wij alleen onder de lakens slapen.

Na de koffie wandel ik het dorpje in, want op dit moment kan ik beter niet in de kuip zijn.


Jelle is het teak aan het repareren, al het gereedschap is op maat aangepast. Eerst het oude rubber eruit, vervolgens schoonkrabben, zuigen, primer, daarna opnieuw kitten, dan 24 uur drogen tot slot schuren. 

Dit betekent dat wij hier morgen ook nog liggen. 

Als ik het dorp in wandel, kom ik door een straatje waar appartementen staan, die maximaal drie hoog zijn. Het ziet er voor een vissersdorpje netjes uit.


Daarna kom ik bij de oude tonijnfabriek aan de zee, deze wordt duidelijk niet meer gebruikt.


Op het oude fabrieksterrein zijn vele terrasjes, een oud kerkje, mooi geveltje waar je ineens een leuke foto inziet. 


Er zijn ook veel terrassen, die nog opgebouwd moeten worden. Bij zo'n opbouw, zie je wel zes tot acht mensen heen en weer lopen een drukte van jewelste. Voor mijn gevoel is men wel wat laat hiermee. Het Italiaanse seizoen begint misschien wat later dan bij ons, maar loopt dan langer door. Dat is de enige reden die ik hiervoor kan verzinnen. Er staan ook zeer veel panden leeg, te koop of te huur. Ja, de recessie heeft hier ook toegeslagen zo te zien.

Inmiddels ben ik naar het mannetje met fruit op zoek. Ja hoor, hij staat er ik neem tomaten en wat druiven mee. 


Op de terugweg loop ik langs het kiezelstrand en soms door het water naar de boot. Als ik de steiger oploop valt mijn oog op een wat oudere boot, die er blijkbaar al een tijdje ligt met als thuishaven Amsterdam. 


Een fotootje waard.

Zoals onze volgers gemerkt hebben, heb ik het blog deze zomer over een iets andere boeg gegooid, om het in een scheepsterm uit te drukken. Wat vinden jullie ervan, kan ik deze koers aanhouden? Dekt de vlag de lading? Graag hoor ik jullie mening en sta open voor suggesties en opbouwende kritiek. Alleen geen spijkers op laag water gaan zoeken.

Stuur de tips naar mijn mailadres, Hermien2001@gmail.com,  in verband met de privacy kan er niet op het blog gereageerd worden. 

Omdat Jelle zo druk is geweest en ik geen zin had om te koken, hebben wij bij een pizzeria waar ze alleen vis op het menu hadden staan, gegeten.

Jelle hoopte natuurlijk dat er ook een tv was die aanstond en de wedstrijd Nederland tegen Spanje uitzond. Wij hadden geluk en zagen hoe Nederland scoorde en met 4-1 voorstond, toen had ik genoeg voetbal gezien. Jelle rekende af en wij vertrokken. Op weg naar de haven zagen wij een heel groot scherm waar de voetbalwedstrijd ook uitgezonden werd. Jelle liep er op af en de eigenaar bood ons een stoel en een bankje aan om de wedstrijd te kijken. Even niet opletten en het was 5-1 voor ons. Dat "wij" gevoel, kennen volgens mij alleen de Nederlanders, bij zulke evenementen en verblijf in het buitenland,  Helaas verder alleen maar Italianen en Sicilianen aanwezig, dus bleef het rustig en liepen wij trots terug naar de boot.

Aan boord ging Jelle op de bank liggen en ben ik naar bed gegaan.

Buona notte.